kontakt@ehandelsbladet.dk
mandag, oktober 29, 2018
SEO

3 stærke linkbuilding taktikker

Mangler du gode placeringer i Google? Så mangler du højst sandsynligt links til din side. Links til din side fortæller nemlig Google, at din side er interessant og bør rangere bedre end dine konkurrenter. Så uanset hvor veloptimeret din side er og om den møder alle de SEO-tekniske krav, så kommer du sjældent særlig langt uden nogle former for links. Læs mere om hvordan links fungerer & hvorfor Google vægter dem højt.

 

Arbejdet med at skaffe links kaldes Linkbuilding, og kan være en svær størrelse for mange, dog findes der en masse lavthængende frugter, hvor du kan skaffe nogle fornuftige links nemt og hurtigt.

Forneden vil du blive præsenteret for 3 linkbuilding metoder, der kan give dig flere links til dit site og dermed opnå en bedre rangering på Google.

 

Disse metoder anvender vi selv hos Morning Train, når vi arbejder med online markedsføring for vores kunder. Dog skal du være påpasselig med udelukkende at bruge en type linkbuilding taktik. Du kan læse mere om hvordan vi arbejder med linkbuilding her.

 

Husk at differentiere dine linkkilder

Du skal helst have links fra forskellige linkkilder og af forskellige typer, således at puljen virker ægte/organisk. Ved at brede din linkprofil ud over mange strategier, er det sværere for Google at se, at det er dig der står bag og ikke tilfældigheder.

 

Det kan være en god ide at hive fat i et SEO firma, hvis du ønsker en professionel analyse af din linkprofil, samt rådgivning om hvilke typer links du bør fokusere på, så du ikke pludselig står med en fuldstændig skævvridet linkprofil, der i sidste ende kan have store konsekvenser for din synlighed i Google.

 

Nu til strategierne.

 

1.      Links fundet via mentions

Hvis dit site har nogle år på bagen, kan du næsten være sikker på, at dit site/brand er nævnt et sted på nettet, uden at du har fået et aktivt link retur. Du skal blot identificere disse mentions, hive fat i webmasteren og høre om du kan få et link retur.

Den type links er nogle af de nemmeste links at få fat i, da du allerede er blevet nævnt på et website og websitet allerede har en relation til dig.

 

Sådan gør du:
1. Lav følgende søgning i Google: intext: ”dinhjemmeside”-inurl:”dinhjemmeside.dk”
Herefter vil du blive præsenteret for resultater, hvor dit navn bliver nævnt, uden at din egen hjemmeside dukker op.

  1. Hiv fat i webmasteren og få et aktivt link til din hjemmeside.

 

2.      Giv dine billeder væk

En alternativ strategi vi har eksperimenteret med, som har givet overraskende godt output, er at dele billeder gratis på sider som Pexels.com.

Pexels er et stockphoto-site, hvor alle billeder er gratis, og man ikke skal kreditere med et link, for at benytte billederne.

 

Uploader du gode billeder, er der stor sandsynlighed for at blive featured, hvormed du næsten er garanteret en masse downloads.

Alle der bruger billederne på deres website kan du så kontakte og høre, om de ikke har lyst til at linke til kilden (dit website), selvom det egentlig ikke er krav – de elsker jo dit billede.

 

Er du i en visuel branche, eksempelvis indenfor kategorien blomster, som Bloomit.dk, er denne strategi helt oplagt.

 

Fremgangsmåden for at nå til dette er som følger:

  1. Opret dig på Pexels.com
  2. Upload dine pæneste billeder (som du har ophavsretten over)
  3. Vent på at de bliver brugt.
  4. Højreklik på billedet og tryk ”søg efter billedet på Google”.
  5. Find resultaterne, kontakt ejeren og hør om de har lyst til at linke.

Du får primært udenlandske links af denne strategi, men i mange tilfælde indenfor din egen branche – og dem vil du jo gerne have, for at diversificere din linkprofil.

 

3.      Links fra medlemsfordele & rabatordninger

Der findes en masse stærke sites, hvor der tilbydes rabatter til deres læsere. Her har du mulighed for at blive listet.

 

Hvis du har en webshop eller et website, hvor du har mulighed for at give en form for rabat til dine besøgende, så kan du passende tilbyde en rabat og blive listet på en af disse sidder med rabatordninger. Et eksempel på en af disse rabatordning-sider kunne være AGF fanclub website, der har de en side hvor de tilbyder rabat til deres medlemmer. Ved dette eksempel skal du blot hive fat i folkene bag AGF fanclub hjemmesiden og tilbyde din rabat.

 

Ved at lave en helt almindelige Google søgning som: ”Medlemsfordele”, ”Rabatordninger” og ”Medlemsrabatter”, vil du hurtigt finde frem til en række stærke sider, der tilbyder rabat til deres medlemmere og læsere.