kontakt@ehandelsbladet.dk
fredag, januar 19, 2018
SEO

Få en god struktur på din SEO (og dit website)

Dennis Lind Jørgensen

Alle ved i dag at det er en fordel med SEF (search engine friendly) URL’er på et website. Oversat til ordenligt dansk, så betyder det at du ikke bør bruge adresser i stil med domæne.dk/?id=2356. Men hvorfor forholder det sig sådan, og hvordan kan man optimere sin URL struktur?

Google er doven

Først og fremmest fortæller URL’er med ID numre og lignende, intet omkring indholdet på den pågældende URL. Det betyder at Google er nødt til at tænke eller analysere indholdet på siden for at finde ud af hvad den handler om, og Google hader at skulle tænke.

Ad samme årsag er struktureret data så populært for tiden, for det er genveje til Google til at forstå dataene på en side, men det må vi vende i en anden artikel.

Fortæl Google hvad siden handler om – allerede i URL’en

Hvad siden domæne.dk/artikler/seo/ handler om, kan regnes ud allerede ved at se på URL’en. Kan du regne den ud, kan Google sandsynligvis også. Er det virkelig så enkelt tænker du så – og svaret er langt hen ad vejen ja.

I mine mere end 5 år som SEO specialist har jeg set mange eksempler på både sites og shops, hvor der bruges URL’er med ID’er og lignende, og noget af det første jeg gerne arbejder med, er en mere sigende URL struktur, da min erfaring har lært mig at det er en af de parametre Google vægter højt.

Hvad er en god URL struktur?

Selvfølgelig er der mere i det end at URL’erne ”bare” skal hedde noget sigende, og det dykker vi ind i nu:

Som du kan se på eksemplet ovenfor, så arbejder vi med undermapper, og undermapper til undermapper. Var der tale om en shop, ville eksemplet være kategorier, evt. underkategorier og produkter. Uanset hvad, så anbefaler jeg at strukturen bygges op på samme måde.

Med udgangspunkt i shop-eksemplet, bygges strukturen op således: domæne.dk/kategori/underkategori/produkt/

Antager vi at der er tale om en shop som sælger kontorprodukter, og her er tale om en brevordner, ville eksemplet f.eks. være: domæne.dk/arkivering/brevordnere/esselte-pp-a4-75-mm/

På denne måde står det hurtigt klar for både brugere og søgemaskiner, hvor i hierarkiet de befinder sig, samt hvilket produkt der er tale om.

Mange system lægger automatisk produkter som domæne.dk/produkt/. Dette vil vi gerne undgå, da det ikke fortæller noget om hvilken kategori og evt. underkategori, dette produkt tilhører.

Hvad så når produkter kan placeres i flere kategorier?

Det er et rigtig godt spørgsmål. Det kunne jo være vores shop også havde en kategori med alle produkter fra Esselte, for at give flere indgange til indholdet, hvilket er en god idé.

Her er tricket at vedtage hvilken kategori der skal være ”master” kategorien, og dermed være den der ranker i Google. Lad os i eksemplet antage at arkivering-kategorien er den primære.

Giver systemet mulighed for at man under Esselte linker til /arkivering/brevordnere/esselte-pp-a4-75-mm/, er dette at foretrække – men det er sjældent en mulighed. Hvad gør man så?

Canonical viser det foretrukne indhold

Med canonical koden fortæller vi søgemaskinerne hvilken side vi ønsker som den primære, og undgår dermed dobbeltindhold på siden. Det betyder altså, at alle andre steder brevordneren kan tilgås, sættes denne op med koden <link rel=”canonical” href=”https://domæne.dk/arkivering/brevordnere/esselte-pp-a4-75-mm/” />. Sættes denne kode også på den samme side, så den ”peger på sig selv”, gør det intet.

7 tips til den gode struktur

Det lyder relativt simpelt, og det er det på papiret også. Der er dog nogle ting du skal være på vagt overfor, som jeg lige vil liste afslutningsvis:

  • Lad ikke din struktur blive for dyb. Hold den gerne på max 4 klik fra forsiden.
  • Lad ikke dine URL’er blive alt for lange. Drop tillægsord o.l., og hold dig til ”korte fakta”
  • Brug gerne det/de primære søgeord i URL adressen.
  • Vær konsistent i navngivningen, så du ikke bruger både ental, flertal osv.
  • Opbyg ikke kun dine kategorier efter hvad du tror virker godt. Underbyg dette med data der viser hvad kunderne rent faktisk søger på.
  • Har du allerede en struktur, men omstrukturerer denne, så husk at alle gamle URL adresser skal redirectes til de nye adresser, med en type 301 redirect.
  • Laver dit system automatisk et XML sitemap, så tilmeld dette i Google Search Console.

Følger du guiden her, inkl. de 7 tips, er du nu på vej mod en godt optimeret base, som du kan optimere yderligere på.

Har du spørgsmål til indholdet, så kommenter endelig gerne på artiklen her, så skal jeg gerne forklare det nærmere.

Dennis Jørgensen
SEM specialist med fokus på SEO. Med mere end 5 års bureau-erfaring, har han en bred viden, og mange erfaringer at trække på. Interessen kredser mest om teknisk SEO, og det vil indlæggene ofte bære præg af. Kendskabet rækker dog også til marketing på andre online kanaler, samt til systemer/shops - især WordPress.