kontakt@ehandelsbladet.dk
fredag, januar 19, 2018
SEO

Hvad er SEO?

hvad er seo
Foto: MACVILLANO

SEO er en forkortelse for søgemaskineoptimering, som er et begreb for, hvor tydelig din hjemmeside er i søgemaskinerne. I dette tilfælde tager vi udgangspunkt i Google, eftersom Google er den største søgemaskine i Danmark. Men hvad er SEO, hvis vi går i dybden? 

 

Når du har læst dette indlæg, så har du styr på:

  • Hvad er SEO?
  • Hvordan arbejder man med SEO?
  • Hvilke faktorer spiller ind, når man snakker om SEO?

Hvad er SEO? 

Hvis du ejer en webshop, der sælger fjernbetjeninger, så vil du selvfølgelig gerne findes på Google, når jeg søger på ”fjernbetjening” på Google. På den måde klikker kunden ind på din webshop, og du får måske endda et salg. Alt sammen fordi at du var synlig på Google, når nogen søgte efter fjernbetjeninger.

 

Det er den korte og meget overordnede forklaring på, hvad SEO er. Underliggende er der tusindevis af regler, tips og tricks, som kun de nørdede SEO-eksperter kender til. Dog er det klart, at der er nogle tommelfingerregler, der gør sig gældende, hvis du ønsker din hjemmeside synlig på Google.

 

Google beskytter de algoritmer, som de bruger til at finde ud af, hvor enkelte hjemmesider skal placeres, godt. Derfor kan man konkludere, at der er INGEN (bortset fra Google selv, selvfølgelig), som 100% kender til alle de faktorer, som Google kigger efter. Det fortæller blot lidt om kompleksiteten ved at arbejde med søgemaskineoptimering.

 

Lad os først tage et kig på: Hvad er Googles opgave?

Googles opgave er at vise de mest relevante resultater for dem, der søger efter en bestemt ting. Altså er Googles fokus rettet mod at betjene dem, der søger. Vi har derfor en opgave i at fortælle Google, at vores hjemmeside er det mest relevante på de enkelte søgeord. Hvordan gør man så det? Flere ting gør sig gældende. Lad os starte fra en ende af:

 

Noget af det vigtigste: Linkbuilding 

En af de mest værdifulde måder, hvorpå du kan fortælle Google om din relevans, er gennem links… links til dit website. Altså kort fortalt; hvis mange linker til din hjemmeside, så må det jo være fordi, at indholdet på din hjemmeside er godt. Derfor kan Google bedre lide din hjemmeside, og din hjemmeside bliver mere synlig på de søgeord, du ønsker at være synlige på.

 

Herunder linkbuilding tilhører sig yderligere mange faktorer. For det første er det ikke ligegyldigt, hvilke websites, som dine links kommer fra. Det siger sig selv, at et link fra en stærk og velkendt hjemmeside – som fx Borsen.dk – ”betyder” mere, end et links fra et tørt, nystartet og tyndt website gør.

 

Vigtigheden af linkbuilding må ikke negligeres, hvis du vil have din hjemmeside synliggjort på Google. Derfor er det også her at rigtig meget arbejde er placeret hos de mennesker, der til daglig arbejder med SEO. Kort sagt; hvis du går til et SEO-firma og fortæller dem, du ønsker hjælp til at blive mere synlig på Google, så vil de bruge rigtig meget tid på at bygge links til din hjemmeside.

Gode råd til succesfuld linkbuilding:

  • Spørg dine konkurrenter, samarbejdspartnere og dit netværk, om de vil linke til din hjemmeside.
  • Producer godt indhold, så folk linker til dig automatisk.
  • Opret virksomhedsprofil på forskellige hjemmesider og opsøg gode, stærke links.

 

Et glimrende redskab – som er et af Googles egne – er Google Search Console. Her kan du se, hvem der linker til din hjemmeside, hvilke dele af din hjemmeside, de linker til, og hvor mange, der linker til din hjemmeside. Det er meget brugbart.

En sidste ting, der er værd at bemærke under linkbuilding, er de to forskellige linkkatagorier, man typisk skelner mellem; DOfollow og NOfollow. Kort sagt er forskellen, at hvis du ændrer linket til NOfollow, så fortæller du Google, at de ikke skal følge linket videre… altså; de skal ikke hoppe videre over på det website, der linkes til, hvorfor det link betyder mindre. DOfollow-links er standard, og NOfollow-links er typisk kun noget, du støder på, hvis nogen AKTIVT går ind og ændrer linket fra DOfollow til NOfollow. Derfor er rådet; opdager du, at mange af dine links er NOfollow, så kontakt til hjemmesiden og spørg pænt, om de kan ændre linket til DOfollow i stedet.

 

Godt content er vigtigt!

En hjemmeside er selvfølgelig kun relevant, hvis den indeholder godt content. Det betyder altså, at klikker folk væk efter 2 sekunder, så bidrager det ikke just til dine placeringer på Google. Der er også positive sideeffekter ved godt content; andre hjemmesider linker helt automatisk til dig, fordi de godt kan lide dit indhold og finder det brugbart.

Det gør heller ikke noget, hvis du mængdemæssigt skriver “godt” content. Sagt på en anden måde: Mange ord. Undersøgelse af søgeresultaterne i USA fortæller, at mange sider, der er placeret i toppen på Google, indeholder 2.000 ord eller mere. Og hvad forhindrer dig i at skrive 2.000 ord? Det gør ikke blot søgemaskinerne glade direkte, men også indirekte. Fordi skriver du mere tekst, så har du bedre plads til at svare på dine besøgendes spørgsmål, forklare og fortælle – og det giver en øget brugeroplevelse, som igen betaler sig tilbage på SEO-fronten.

 

Snippet

Sni… øh.. hvad? Bare rolig; det er ikke så kompliceret, som det lyder. Snippet er de to linjer tekst, du finder under en hjemmeside, der kommer frem på Google. Teksten fortæller mere om indholdet på siden, og det kigger Google også på… hvorfor det indgår i vurderingen af, hvor du skal placeres på Google.

hvad er seo

Hvis du arbejder i WordPress, så kan du nemt redigere denne snippet. Det samme kan lade sig gøre på nem vis i andre programmer; fx Umbraco. I WordPress er det plugin, der hedder YOAST SEO, anbefalelsesværdigt.

 

Men husk også…. Overskrifter!

I journalistens verden er en overskrift kort, beskrivende og et billede på afsnittet. Det samme tænker Google. Derfor er dine overskrifter vigtigt. Man deler overskrifter op i seks: H1……H6. H1 er en overskrift nr. 1; altså den, der har to fede streger under. Her fortæller du Google: “I skal liiiige bemærke denne overskrift ekstra meget.” Dog anbefales det ikke af SEO-eksperter, at du har mange H1´ere på hver side.

Hopper vi tilbage til tidligere eksempel med fjernbetjeninger, så kan det være fordelagtigt for den fjernbetjenings-sælgende webshopejer at tilføje ordet “fjernbetjening” til en overskrift… gerne en H1, hvis det giver mening.

 

Hvordan din URL ser ud

Lad os atter tage Googles briller på. En bruger søger efter fjernbetjeninger, og du er Google, hvorfor du skal vise hende brugeren det mest relevante resultat. Du har to hjemmesider, der begge er relevante for fjernbetjeninger. Den ene hedder www.huksipaksimaxi.dk, og den anden hedder www.fjernbetjening.dk. Hvilken tror du, som Google anser som mest relevant (alt andet lige)? Netop; den, der har fjernbetjening i sin URL.

Men husk også… det behøver ikke kun at være i dit domænenavn. Hvis dit firma hedder Udstyr til Fjernsyn ApS, så behøves du ikke kalde din hjemmeside for www.fjernbetjening.dk. Men du kan kalde den www.udstyrtilfjernsyn.dk. Men hov? Nu mangler vi “fjernbetjening” i vores URL. Det gør ikke noget. Du laver bare en side, der viser alle dine fjernbetjeninger, og kalder den for www.udstyrtilfjernsyn.dk/fjernbetjening. Voila.

Du kan læse mere om en god struktur i dine URL´ere fra en SEO-ekspert lige her.

 

Undgå for guds skyld at kopiere indhold!

I fagsprog kaldes det dupliate content (duplikeret indhold), og på dansk vil vi kalde det kopieret indhold. Det har flere navne, men én ting er helt sikkert: Google kan ikke lide, at du stjæler tekst fra andre sider – heller ikke selvom det er dine egne sider.

Derfor skal du sørge for at skrive unikke tekster til HVER side. Du må – no matter what – ikke kopiere indhold. Google opsnapper det, og det betyder, at du kan risikere, at Google straffer dig og gør dig mere usynlig på søgeresultaterne.

 

Google skal kunne navigere rundt på din hjemmeside

Og lige præcis derfor er det vigtigt med en god intern linkstruktur. Du skal hjælpe Google med at finde rundt på dit website. Et internt link er et link fra din hjemmeside til din hjemmeside. Fx hvis jeg linker fra underside til en anden underside. Dette holder Google også øje med. Hvis der linkes til en side på din hjemmeside én gang, men en anden ti gange – hvilken side tror du så, at Google anser som værende mest relevant (alt andet lige)? Netop; den side, der har ti interne links rettet mod sig.

 

En hurtig hastighed

Du har sikkert oplevet det før. En hjemmeside, som du skal vente flere sekunder på, før den er 100% loadet. Tror du, at Google er glade for disse hjemmesider? Nej, vel? Derfor skal du sørge for, at din hjemmeside har en god hastighed – man kalder det for loading speed.

Der findes mange måder, hvorpå du kan optimere hastigheden på din hjemmeside. En af de største fejl mht. hastighed, jeg ofte ser, er størrelsen på billeder. Hvis et billede fylder 300 kb., så tager det længere tid at loade, end hvis det kun fyldte 50 kb. For at gøre dine billeder mindre betydningsfulde i en negativ retning på din hjemmesides hastighed, så sørg for, at de er så små som muligt (altså ikke små i centimeter-mål, men små ift. hvor meget plads, de fylder). Et godt redskab til det er TinyPNG.

 

Alt-tags på dine billeder

Når Google scanner din hjemmeside, er det selvfølgelig ikke enkelte Google-medarbejdere, der kigger forbi. Nej, det er software, der “crawler” – altså scanner – dit website. Og det betyder, at Google derfor har svært ved at se, hvad der er på dine billeder. Derfor skal du hjælpe dem. Det gør man ved at indsætte et alt-tag på sit billede.

Her forklarer man med få ord, hvad der er på billedet. Det er selvfølgelig relevant for Google – og vender vi tilbage til fjernbetjenings-webshoppen, så giver det også mening. Du husker, hvordan Google ønsker at hjælpe dem, der søger, bedst muligt ved at servere de mest relevante resultater. Hvis du har et billede, hvor der er et alt-tag med “fjernbetjening,” så vil det hjælpe på dine placeringer i Google.

 

Alderen på din hjemmeside

Starter du en hjemmeside op i dag, så er det ikke nemt at få den synlig i Google. Der skal gå noget tid. Og netop tid er noget, som Google også kigger efter. De holder nemlig øje med, hvor længe din hjemmeside har været aktiv.

Et tip til at få en ældre hjemmeside? Jeg har ingen tips udover at væbne dig med tålmodighed og fokusere på de andre aspekter af søgemaskineoptimering. 😉

 

Et generelt godt website

Som du fornemmer, er SEO et utrolig komplekst område, som har mange underemner. Men skal vi opsummere, kan vi konkludere; sørg for at have et godt website. Sørg for, at nogle af de folk, der besøger din webshop, også ender ud som kunder. Sørg for, at folk bliver på dit website. Alle disse grundlæggende ting kombineret med en evig søgen efter links – det kan give dig gode placeringer og god synlighed i Google.

 

Kasper Friis
Indehaver og stifter af Ehandelsbladet.dk og redaktør herpå. Stor interesse og kærlighed for e-handel og dets mange muligheder.