kontakt@ehandelsbladet.dk
fredag, januar 19, 2018
Facebook-annoncering

Installer Facebook-pixel på din hjemmeside i 3 lette trin

Victor Niedermann Roman

Du kender allerede til vigtigheden af Facebook, og du ved, hvor godt et værktøj Facebook markedsføring kan være. Du kan bruge det til at få forbedre og udvide dit brand, markedsføre events, øge din liste af emails og få kunder ind på din hjemmeside eller ned i butikken og foretage et køb.

 

Men du kan ikke finde ud af, hvilke annoncer der virker bedst for din virksomhed, hvis du ikke har sat en Facebook Pixel op fra starten af.

 

 

Hvad Er Helt Præcist Denne ”Facebook Pixel”?

 

Det er mere simpelt, end det lyder. Det går i bund og grund ud på, at du sætter et stykke kode ind på din hjemmeside (kun EN GANG), der hjælper dig med at gøre to meget smarte ting:

 

  1. At annoncere ud til folk, der allerede har besøgt din hjemmeside. I fagsprog hedder det retargeting eller
  2. At måle konverteringer på dine Facebook annoncer.

 

Lad os først se på, hvad en konvertering er for din virksomhed. I de fleste virksomhed – både online og offline – er den vigtigste konvertering, når en forbruger går fra at være en potentiel køber til en kunde. Med andre ord er det, når vedkommende køber noget fra din virksomhed.

 

Men der er også andre vigtige konverteringer, du kan have interesse i at måle på. Det gælder f. eks., hvis:

 

  • Jeg tilmelder mig dit nyhedsbrev.
  • I stedet for bare at se på produkterne på din webshop, tilføjer jeg et produkt til kurven.
  • Jeg tilmelder mig din gratis prøveperiode på din hjemmeside.
  • Efter at have læst dit blogindlæg, klikker jeg videre til din salgsside.

 

Du vælger selv konverteringerne for din forretning, og det vil ofte også være dem, du sætter som ”hændelser” eller ”mål” i Google Analytics.

 

Når det kommer til dine Facebook annoncer, er dog VIRKELIGT let at se, hvilke annoncer der giver dig flest konverteringer, og hvor meget hver konvertering koster dig.

 

Step 1: Opret din Facebook Pixel

 

Vi starter inde i Annonceadministratoren, som du kan komme ind på ved at gå inde på facebook.com/ads/manage. (Her går jeg ud fra, at du allerede har en Facebook annoncekonto tilknyttet din personlige profil. Hvis du nogensinde har boostet et post eller kørt en annonce, så har du allerede en annoncekonto.)

 

Klik på det lille menu-ikon i øverste venstre hjørne for at få de ofte benyttede værktøjer frem. Hold musen over Alle værktøjer for at se hele menuen. Kig under Aktiver og tryk på Pixels.

facebook pixel guide

 

Klik på den grønne knap, der siger Opret en Pixel. Giv den et navn – jeg kunne f. eks. kalde min Facebook Pixel – MediaCorner. Tryk derefter på Næste.

 

NB: Hvis du ikke kan se den grønne Opret en Pixel-knap, er det, fordi du allerede har oprettet en Facebook Pixel. I så fald kan du gå direkte videre til Step 2 – Integrer din Pixel på WordPress med Pixel Caffeine.

 

Du kan herefter vælge mellem at bruge en integration eller manuelt indsætte koden. Hvis du allerede bruger Google Tag Manager eller andre integrationer, kan du med fordel dykke ned i disse indstillinger. Men med henblik på at gøre denne guide alsidig, vælger vi den anden mulighed – Kopier og indsæt koden. Men bare rolig, jeg har sørget for, du ikke kommer til at røre en eneste linje kode.

facebook pixel guide

 

Efterfølgende vil du blive bedt om at kopiere og indsætte pixelkoden. Du kan vælge at kopiere den ind i din hjemmesides kode, eller gøre brug af det lille trick, jeg oppe i ærmet…

 

Scroll ned og tryk luk i nederste højre hjørne. Derefter vil du kunne se din pixel og dit Pixel ID i øverste venstre hjørne. Det skal vi bruge lige om lidt, så hav det ved hånden.

facebook pixel guide

 

Du har nu oprettet din Pixel på Facebook. Nu er det tid til at få fat i din indre hjemmesidenørd og logge ind på din WordPress backend, så du kan få din Pixel integreret på din hjemmeside.

 

Step 2: Integrer din Pixel på WordPress med Pixel Caffeine

 

  1. Gå ind under Plugins > Tilføj nyt. Installer og aktiver Pixel Caffeine. Det er et gratis plugin, som gør hele processen lettere og mere forståelig for os, der ikke gider at sidde og rode med stamkoder og JavaScript.

 

  1. Find and tryk ind på Pixel Caffeine i menuen i venstre side af skærmen.

 

  1. Tryk på den grønne knap, der siger Set up now og derefter på Facebook Connect. Du skal muligvis logge ind og give adgang til Facebook.

 

Bagefter kan du se to dropdown menuer. I første dropdown menu skal du vælg den annoncekonto, du oprettede din pixel på. I den næste skal du vælge din pixel. Tjek om navn og Pixel ID stemmer overens med informationerne på Facebook – se billedet ovenfor.

 

  1. Tryk på Apply.

 

Det var det! Din Facebook Pixel er nu installeret. Du kan nu aktivt målrette besøgende på din hjemmeside i dine Facebook annoncer. Vildt nok, ikke?

 

Men test det lige for en sikkerheds skyld. Installer den gratis Chrome Pixel Helper udvidelse og gå ind på din hjemmeside. Det burde se nogenlunde sådan her ud, når du trykker på udvidelsen:

facebook pixel guide

 

(Fremover kan du se, hvilke pixels der er installerede på alle hjemmesider, du besøger. Rimeligt cool lige at have ved hånden!)

 

Step 3: Opret Brugerdefinerede Konverteringer

 

Nu hvor din pixel står klar, vil du gerne sørge for, du kan bruge den til at måle konverteringer fra dine Facebook annoncer. Den nye måde at gøre det på (siden slutningen af 2015) er igennem Brugerdefinerede Konverteringer.

 

Du kan faktisk sætte dem op med Pixel Caffeine direkte fra din WordPress hjemmeside. Det er SÅ LET!

 

  1. Find og tryk ind på Pixel Caffeine i menuen i venstre side af skærmen. Vælg derefter Conversions/Events.
  2. Der er en række parametre, du skal udfylde. Den vigtigste er, hvornår konverteringen sker. Du kan vælge mellem tre forskellige muligheder.

 

  1. Page visit er når en bruger besøger en specifik side på din hjemmeside.
  2. Link click er når en bruger klikker på et bestemt link på din side (det kan f. eks. være et link, der tilføjer et produkt til kurven uden at forlade siden produktsiden).
  3. CSS selector gør brug af CSS koden på den hjemmeside (jeg anbefaler ikke at bruge denne form for konvertering, medmindre du også har godt styr på css-koden på din side).

 

Under Event, skal du også vælge typen af konvertering. Jeg har inkluderet en liste i slutningen af indlægget.

facebook pixel guide

 

  1. Du kan også tilføje værdi og andre mere avancerede parametre til din konvertering. Det giver f. eks. god mening, hvis der er tale om et køb.

 

Da alle disse indstillinger føres direkte over i Facebook, kan du bruge dem til at se, hvor meget du konverterer for (konverteringsværdien) i forhold til de penge, du bruger på Facebook annoncer.

 

Med andre ord er det tydeligt med det samme, om du tjener penge på dine annoncer. Det er ret rart at vide!

 

Slå de avancerede parametre til i bunden, hvis du gerne vil benytte dig af dem eller oprette dine egne parametre.

facebook pixel guide

 

 

  1. Når du har oprettet alle dine konverteringer i Pixel Caffeine, så er du stort set færdig. Nu bliver det hele automatisk synkroniseret med Facebook uden at du behøver at løfte en finger!

 

Sådan Bruger Du Dine Konverteringer I Dine Facebook Annoncer

 

Der er en ting, jeg bare elsker ved denne måde at måle resultaterne af dine Facebook annoncer på: det hele er automatisk! Du behøver ikke at forbinde dem på nogen måde – Facebook og Pixel Caffeine styrer det hele for dig.

 

Alle de brugerdefinerede konverteringer, du opretter, bliver sporet på alle dine kampagner, så længe du ikke ændrer denne indstilling, når du oprettet dine annoncer:

facebook pixel guide

 

Men det behøves du ikke engang bekymre dig om. Det er standardindstillingen for alle dine annoncer uanset annoncetype.

 

Så det var det! Lad os hurtigt opsummere:

 

  1. Opret din Facebook Pixel i Facebooks backend EN GANG.
  2. Installer din Pixel på din WordPress hjemmeside med Pixel Caffeine EN GANG.
  3. Opret dine Brugerdefinere Konverteringer nemt og hurtigt igennem Pixel Caffeine, når du har nye produkter og andre konverteringer, som du vil måle på.

 

Hvorfor du MÅSKE skal være Kreativ med dine Brugerdefinerede Konverteringer

 

NB: Du behøver IKKE at gøre noget af det, der følger. Men du hvis viiiiiiiiiiiirkeligt godt kan lide at måle på ting eller har en kunde, der bare vil have så meget information som muligt, så læs videre!

 

Du kan oprette brugerdefinerede konverteringer for de mere nuancerede handlinger, som folk foretager på din hjemmeside. Et eksempel er en konvertering for besøgende på en vigtig side på din hjemmeside – måske en produktside eller en salgsside (ViewContent). Hvis du har en webshop, kan det være, du vil måle på, hvor mange produkter, der bliver tilføjet til kurven som følge af dine Facebook annoncer (AddToCart).

 

Ved at gå mere i dybden med dine Brugerdefinere Konverteringer, kan du se nærmere på de enkelte trin i salgstragten. Et eksempel kunne være en Facebook annonce, der leder over til et blogindlæg på din hjemmeside, der ender ud i en pitch af dit produkt. Du kan her måle på:

 

  1. Hvor mange der klikkede ind på blogindlægget.
  2. Hvor mange af DEM DER KLIKKEDE, der kom videre fra blogindlægget til salgssiden.
  3. Hvor mange der endte med at købe dit produkt som følge af dine Facebook annoncer.

 

Lige meget hvad du sælger og annoncerer for, er der formentligt mange ting, du kan måle på. Så hold dig ikke tilbage!

 

Liste over Konverteringstyper:

På nuværende tidspunkt (midten af 2017) kan du med Pixel Caffeine oprette følgende typer af konverteringer:

 

  • Denne konverteringstype bruges meget bredt de steder, hvor jeg som forbruger dykker dybere ned i din hjemmeside. Det kan være, jeg går ind og læser et blogindlæg eller ser på din webshops produkter.

 

  • Denne type skal bruges der, hvor jeg søger efter noget på din hjemmeside.

 

  • Den giver vist sig selv. Der er tale om, at jeg tilføjer noget til kurven.

 

  • Hvis jeg tilføjer noget til ønskelisten.

 

  • Hvis jeg begynder checkout.

 

  • Bruges når jeg tilføjer mine betalingsoplysninger til siden.

 

  • Som du nok kan huske, er det her jeg går fra potentiel køber til kunde. Det er nok den vigtigste konverteringstype for dig at måle på.

 

  • Et lead er en potentiel køber, der har givet dig sine kontaktoplysninger – ofte i forbindelse med et nyhedsbrev.

 

  • Hvis jeg udfylder en kontaktformular eller lignende.

 

  • Det er som regel svært at sætte ting ind i en boks. De gode nyheder er, at det behøver du heller ikke. Du kan nemlig oprette dine helt egne konverteringer tilpasset til din forretning.

 

Giver det hele mening? Lad mig høre dine spørgsmål om Facebook Pixels og Brugerdefinerede Konverteringer i kommentarerne.