kontakt@ehandelsbladet.dk
mandag, oktober 29, 2018
SEO

Linkbuilding: Skal det koste penge?

Rasmus Schmidt

Når du arbejder seriøst med søgemaskineoptimering (SEO), så ved du, at en af de vigtigste ting ved off-page SEO er Linkbuilding. Linkbuilding går i alt sin enkelthed ud på, at du får andre hjemmesider til at linke til din side, eller områder på din hjemmeside, så din side får en anbefaling, som søgemaskiner som Google kan se og herved ranke din side højere i søgeresultaterne.

Men når det kommer til spørgsmålet: ”skal jeg betale for min linkbuilding” så er der lige så mange svar, som der er meninger.

Faktum er:

Hvis du driver en lille, non-profit hjemmeside, eller en lille webshop med en lav omsætning, så er der ikke budget til at betale tusindvis af kroner på linkbuilding, eller SEO aktiviteter generelt.

Personligt er jeg af den overbevisning, at betalt linkbuilding er en af de hurtigere veje frem, til en god SEO rating.

Hvor skal jeg starte?

Når du lige har startet din hjemmeside eller webshop, så handler det om at fange nogle lavt hængende frugter. Del din hjemmeside på sociale medier, i nogle link biblioteker og lignende.

Ovenstående er ikke nogle der giver vandvittigt meget link juice til din side, men det hjælper dig med at at lægge et fundament for, at du kan få motivation og kreativitet i din linkbuildig.

Fordi: Hvor skal man starte?

 

Gratis linkbuilding

Når du går i gang, er det som nævnt, en god idé at starte med lavthængende frugter, som linkkataloger, sociale medier og lign. På den måde lærer du at finde lette metoder, til at få linket til din side, samtidig med at du kan få en succes oplevelse, i at se der kommer links til din side.

Brug af fora:

Der findes tusindvis af fora på nettet, herunder bl.a dindebat.dk (www.jubii.dk) eller www.amino.dk, som er store fora, hvor du kan få nogle hurtige links til din side. Tænk kreativt, hvis du fx er ved at skrive en kommentar til en artikel eller andet på nettet, få flettet din side ind i dit indlæg.

Skriv blogindlæg:

Rundt på nettet findes der ligeledes et hav af online blog systemer, hvor du har mulighed for at oprette blogs og skrive indlæg, der er relevant for dit indhold, og hvor du hurtigt og let kan linke til dit eget indhold.

Du kan ligeledes kontakte folk, der har en allerede eksisterende blog og spørge om du må skrive et gæste indlæg, for at få et link tilbage til din side.

Brug dine kunder:

I dag er det helt normalt, at mange virksomheder skriver til deres kunder, om de vil lægge en anmeldelse på rating sider som Trustpilot. Har du et godt forhold til dine kunder, kan du spørge dem, om de ønsker at linke til dig fra deres side (Ofte b2b)

Skab fantastisk content:

Content is key, som man siger. Der er ingen tvivl om, at en af de bedste måder at skabe trafik sil din hjemmeside, er ved at skabe indhold, som dine besøgende har lyst til at dele med andre. Her kan både være tale om billeder, videoer og andet visuelt, men et fantastisk blog indlæg eller ekstraordinært produkt i din webshop, der kan skabe noget støj, er alle gode måder at få links på.

 

Betalt linkbuilding

Nu bliver det spændende:

Betalt linkbuilding er en god mulighed for at skaffe kvalitetslinks, der kan give dig god linkjuice og samtidig, forhåbentligt, give dig flere organiske besøgende på din hjemmeside.

Der findes flere forskellige metoder af betalt linkbuilding.

  • Brug af PBN’s
  • Betalte links
  • Mærkningsordninger
  • Medlemsskaber
  • Sponsorater

 

Brug af PBN’s

PBN står for ”Personal Blog Network” og er en linkbuilding metode, hvor du betaler en virksomhed, for at skrive blog indlæg, til et lukket netværk af blogs og websites, som de ofte selv driver, for på den måde at få links til din side, med de rigtige ankertekster.

Prisen per link fra et BPN kan variere meget og findes i priser fra få hundrede kroner per link, til flere tusinde kroner per link.

Et eksempel på et PBN i den lave ende af prisskalaen, er firmaet www.linkkongen.dk, hvor du kan købe artikler, der deleres ud på deres eget netværk af blogs.

 

Betalte links

Når vi taler betalte links, så taler vi om, at du betaler et fast engangsbeløb, eller et månedligt, eller årligt beløb til en side, hvor du så til gengæld får et link tilbage til din side.

 

Mærkningsordninger

Du kender helt sikkert e-mærket (www.e-maerket.dk) der er en frivillig mærkningsordning til webshops. Fordelen ved e-mærket er, at det er et mærke de fleste kender, men til gengæld er det en meget dyr ordning, især for små webshops. – Priserne starter fra 5.825 kr. om året + indmeldelse

En anden, ret kendt mærkningsordning er IngenCO2 (www.ingenco2.dk) Som er en ordning, hvor du betaler for at neutralisere det co2 der bliver udledt at hjemmesidens servere og vedligeholdelse. De giver et link retur, og du kan samtidig fortælle dine kunder, at du tænker på miljøet. – Priserne starter fra 1.764 kr. om året

En lidt mindre kendt mærkningsordning er ordningen der hedder CSR mærket (www.csr-maerket.dk ), der står for ”Corporate Social Responsibility”, – en mærkningsordning der koster 300 kr- om året, men første år er gratis.

Sidst men ikke mindst, så er der en mærkningsordning til virksomheder der benytter emballage til udsendelse af produkter. Denne hedder Miljøvnlig pakning (www.miljovenlig-pakning.dk) Hvor du ud over et link til din side, også kan fortælle dine kunder, at du tænker på miljøet, når du sender deres varer. – Denne ordning er gratis.

 

Medlemsskaber

På flere sider, har du mulighed for at købe et medlemskab, der giver dig nogle linkmæssige fordele. Her vil jeg fremhæve en, der allerede blev nævnt under de gratis muligheder, nemlig Amino.dk. Fordelen ved at købe et Amino plus medlemskab til 99 kr. om måneden er, hvis du er aktiv i debatten, at du kan linke til din side, både på desktop og mobil, og på den måde opbygge din linkjuice fra dem, til at være rigtig stærk.

 

Sponsorater

Under de gratis muligheder, nævnte jeg gæste blogging, men der findes også muligheden for, at du sponsorerer nogle af dine produkter til bloggere, eller andre influencers, der så til gengæld vil skrive indlæg eller dele dine produkter på deres blogs eller sociale medier. Dette kan ofte også ske ved blot at betale for det direkte.

 

Støt en god sag

Du kender det sikkert, når Røde Kors eller andre velgørende organisationer kommer forbi din dør en søndag formiddag og samler penge ind. Dette kan du bruge ved selv at opsøge organisationerne, og give et bidrag. Disse organisationer vil gerne have bidrag og flere vil til gengæld gerne fortælle om dit gode hjerte på deres hjemmeside, hvor du så kan få et stærkt link. Fordelen ved mange af disse, er at du kan trække beløbet fra i skat, samtidig med at du får et link og støtter en god sag. Det er 3 fluer med et smæk. Man kan fx få et link fra www.wwf.dk ved at donere 3500 kr om året.

 

Skal vi konkludere?

Så nu er spørgsmålet: Skal jeg betale for min linkbuilding? I min optik er svaret ja, hvis du arbejder seriøst med din linkbuilding og din SEO generelt, så kommer du utroligt langt, ved at betale nogle penge for at linkbuilde, og du kommer helt klart længere ved at trække kreditkortet frem, end du gør ved at holde dig fra det betalte. Men tænk dig altid om, inden du benytter en masse penge, på noget, der måske ikke giver noget værdi retur.