kontakt@ehandelsbladet.dk
onsdag, oktober 10, 2018
Tekster

Ulykker kan forhindres med ny teknologi

Desværre sker der ulykker i trafikken i Danmark hvert år. Men disse ulykker kunne være undgået med moderne sikkerhedsudstyr i alle biler. Dog tillader det danske afgiftssystem ikke moderne sikkerhedsudstyr. Nu er en ny mærkningsordning på vej, som skal rådgive bilister om de nyeste teknologier inden for sikkerhed af kørsel. 

Teknologi til biler omfatter 

Der er nogle bilmærker, som har såkaldte sikkerhedsteknologier i biler. Disse teknologier omfatter: 

  • Biler der selv kan bremse 
  • Forhindre en ulykke 
  • Ringe op til alarmcentralen 

Med andre ord kan dette udstyr redde liv på de danske veje. I den forbindelse har de europæiske bilklubbers sikkerhedssamarbejde (Euro NCAP, hvor FDM er en del af) valgt, at de vil vise deres anerkendelse over for bilmærker, som har villet gøre en ekstra indsats i forhold til at undgå ulykker med sikkerhedsteknologi. Derfor vil bilproducenter kunne skilte med, at de har opnået Euro NCAPs sikkerhedsmærkning kaldet Euro NCAP Advanced. 

På den måde har billister mulighed for at kunne købe en mere sikker bil. Dette initiativ med sikkerhedsmærkningen håber man kan sprede det gode budskab, således at flere bilproducenter vil fokusere på sikkerhed i biler i fremtiden. Nogle af de bilmærker, som har fokuseret på sikkerhedsteknologi og integreret det i biler er for eksempel: Audi og BMW. 

Det er for dyrt at køre med sikkerhedsteknologi i Danmark 

De teknologier, som har opnået sikkerhedsmærkningen, er udviklet inden for de seneste år og er integreret i en del biler. Problemet er dog, at der ikke er mange danskere, som har råd til at købe biler med det moderne sikkerhedsudstyr.  

Det skyldes at, registreringsafgiften er for høj på danske veje. Der er nemlig kun få teknologier, som der er afgiftsfradrag på. Det vil sige, at selv en ny bil, som har alle teknologier, kan ikke blive solgt, fordi danskerne ikke har råd til at betale ekstra for afgifter på teknologi. Her mener kritikere, at man må gøre op med disse afgifter, så flere danskere kan få mulighed for at køre sikkert. Særligt nu når teknologien er klar og kan redde liv i trafikken. Ifølge undersøgelser kan nyt sikkerhedsudstyr redde tusinde af liv hvert eneste år.