kontakt@ehandelsbladet.dk
fredag, januar 19, 2018
Webshop

Unge iværksættere blomstrer med atypiske produkter

hofstrawagner

Køb og salg var ikke nok for Oliver Hofstra og Mathias Wagner, da de tilbage i 2016 besluttede at starte deres egen virksomhed. De ville selv producere noget.

 

”Vi ville skabe noget fra bunden af,” fortæller medstifter Mathias Wagner, der er ansvarlig for e-commerce og online markedsføring.

 

Sammen stiftede de webshoppen og firmaet HofstraWagner, der sælger møbler lavet af kabeltromler.

 

Atypisk produkt

 

”Det har aldrig været i vores interesse at købe et parti Black Masks eller andre sjove ting hjem og sælge dem videre.”

 

Sådan forklarer Mathias valget af det atypiske produkt, som møbler af kabeltromler er. Og en hurtig søgning viser også, at konkurrenterne ikke er mange. De to unge iværksætteres webshop rangerer også nummer ét, når der søges efter ”møbler af kabeltromler.” Han tilføjer:

 

”Oliver og jeg har altid haft en tanke om, at det var meget federe at lave noget fra bunden af og bygge det op.”

 

Valget af kabeltromler var heller ikke et tilfælde. Oliver (medstifter, red.) har en far, der driver en kabelvirksomhed. Derfor var adgangen til kabeltromler, der kunne blive til møbler, nemmere.

 

 

Startede på DBA

 

For at tage temperaturen på markedet og spare penge sammen begyndte salget på DBA og Gul & Gratis. Herefter var der råd til en investering i en webshop udviklet i Woocommerce, WordPress, af en udvikler, der kunne tilpasse webshoppen til de to unge iværksætteres ønsker. Webshoppen skulle – og skal stadig – agere salgsplatform for de producerede møbler.

 

Og efter lidt besvær med firmaregistrering grundet alderen blandt én af medstifterne endnu ikke oversteg 18 år, var virksomheden, produkterne og webshoppen klar. Klar til at sende møbler af kabeltromler ud i de danske hjem.

 

 

Messer et par gange om året

 

Og markedsføringen foretages ikke blot bag skrivebordet på kontoret. De to unge møbelproducenter pakker sammen og drager ud på boligmesser enkelte gange om året. Her har de en god kundedatabase, fortæller Mathias:

 

”Vi har efterhånden fået opbygget en god kundedatabase, så det er en god mulighed for os at sætte ansigt på kunderne, når de kommer og besøger os på messerne.”

 

Udover den offline markedsføring, som de lægger vægt på, fylder online marketing også en hel del. Her går 90% af budgettet på Facebook-annoncer og det resterende på Google Adwords. Dog er mulighederne med Google Adwords begrænset grundet lav søgevolume på søgeord, der relaterer sig til møbler af kabeltromler.

 

 

Meget mere end en webshop

 

Udover produktion og salg til privatkunder på webshoppen, har HofstraWagner også B2B-kunder. Caféer, hoteller og restauranter har alle meldt sig til og lagt bud ind på de æstetiske og unikke møbler.

 

Den store efterspørgsel fra virksomheder har krævet ekstra hænder. Derfor er der kommet en ny mand til i firmaet med titlen Key Account Manager i Købehanvn. Han har primært til opgave at håndtere B2B-kunderne i området.

 

Og netop hænder – eller mangel på samme – kan være en udfordring. Oliver og Mathias har begge et sidste år af slutte på Handelsgymnasiet, før de kan gå fuldtid med deres blomstrende virksomhed.

Kasper Friis
Indehaver og stifter af Ehandelsbladet.dk og redaktør herpå. Stor interesse og kærlighed for e-handel og dets mange muligheder.