Sådan øger du chancerne for din onlinevirksomheds succes

Posted by Redaktør on
Sådan øger du chancerne for din onlinevirksomheds succes

Hver dag er der en ny e-handelsvirksomhed og webshop, som starter op i Danmark. Men desværre er der også mange af disse, som ikke klarer sig gennem de første fem år. Ja nogle gange endda ikke det første år.
Hvis du er én af dem, som ønsker langsigtet succes, så er der heldigvis en række faktorer, som du kan have fokus på og vil maksimere dine chance for succes.

Er du parat til at tage din virksomhed til det næste niveau? Så læs med nedenfor. Her guider vi dig til nogle basale tips og tricks til hvorledes, du kan øge chancerne for at opnå succes med lige præcis din onlinevirksomhed og webshop. Klik ind her for at se det bedste digital marketing bureau i Norden.

Er dit produkt grundlæggende godt?

Som ny onlinevirksomhed, er det vigtigt at stille sig selv et ærligt spørgsmål om sit eget produkt. Man kan hurtigt blive distraheret i diverse ting og opgaver, når man opstarter en virksomhed. Men, hvis produktet ikke grundlæggende er konkurrencedygtigt eller efterspurgt på markedet, så vil alt det omkringliggende arbejde være forspildt, fordi virksomhedens mulighed for overlevelse er minimal. Start derfor med at fokusere på produktet og lad ikke dette fokus dulme ned, efterhånden som virksomheden vækster. Det er nemlig produktet, som i sidste ende vil være virksomhedens indtægtskilde og dermed den største faktor for overlevelse.

Bliv synlig for omverdenen

Intet salg uden synlighed. Noget af det mest basale, når du driver en onlinevirksomhed, er at blive synlig for omverdenen. Der er utrolig mange virksomheder, som operer i din digitale atmosfære og det betyder også hård konkurrence for dig. Derfor er det vigtigt at du skiller dig ud på flere parametre, hvor ét af de vigtigste utvivlsomt er onlinemarkedsføring.

Måske du allerede har nogle kompetencer i virksomheden, som kan støtte op om den onlinemarkedsføring? Hvis dette ikke er tilfældet, så er der heldigvis hjælp at hente. Du kan nemt og hurtigt outsource denne aktivitet til et kompetent og erfaringsfyldt digitalt marketingbureau. Der er flere valgmuligheder på dette område, men det handler grundlæggende om at finde et bureau med stor erfaring og med de rette erfaringer.

Et digitalt marketingbureau kan hjælpe dig med en række forskellige markedsføringsværktøjer. Det kan eksempelvis være SEO, Facebookannoncering, Google Ads, e-mailmarketing, videomateriale samt meget mere. Ikke to virksomheder er ens – og derfor er det naturligvis vigtigt, at man kigger individuelt på hver enkel virksomhed og hvilke markedsføringsværktøjer, som findes her.



Målgruppen
Målgruppen er alfa og omega, når man taler om konkurrence og salg. Hvis du ikke kender din målgruppe, så er det vanskelig at skabe et salg. Derfor vil det være gavnligt for de fleste virksomheder at lave en målgruppeanalyse, hvor I effektivt kan få defineret jeres målgruppe, som i sidste ende kan ende ud i en stor konkurrencefordel. Denne målgruppeanalyse kan et digitalt marketingbureau desuden også hjælpe med.

Undervejs i målgruppeanalysen kan du blive klogere på spørgsmål såsom:
– Hvem er virksomhedens målgruppe?
– Hvor stor er virksomhedens målgruppe i de pågældende lande?
– Hvor stor en købekraft har virksomhedens målgruppe?
– Hvilke kriterier har virksomhedens målgruppe?
– Hvilke medier/budskaber har størst effekt hos virksomheder?

Når målgruppen er klarlagt, så kan man få alvor få gang i markedsføringen og væksten. Husk hele tiden at evaluere og optimere din målgruppeanalyse, så den altid afspejler det nuværende marked.

Forskellige typer af onlinemarkedsføring
Som allerede nævnt, så findes der en lang række af forskellige typer af onlinemarkedsføring. Et webbureau kan hjælpe dig på vej med, hvilken løsning, som du bør vælge.

Men herunder vil du blive præsenteret for nogle af de mest gængse typer af onlinemarkedsføring. 

Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er noget, som man ikke kan komme udenom. En effektiv og helt central måde, hvorpå du kan stryge til tops på Google. SEO er en lang proces, som du hele tiden skal have øje for og optimere jævnligt. SEO består af flere forskellige dele.

Den tekniske del, som er selve hjemmesiden. Her er det vigtigt at hjemmesiden er opsat korrekt og at den fungerer optimalt. Dernæst er det den indholdsmæssige del, som kan være ting såsom selve tekstindholdet. Tekstindholdet skal hele tiden været opdateret i forhold til de rette søgeord, som kan skabe trafik til din webshop.

Markedsføring på sociale medier
Sociale medier fylder mere og mere i vores hverdag. Lige netop derfor er der også god grund til at markedsføre sig online på de sociale medier. Her har du mulighed for at ramme lige præcis den ønsket målgruppe. Du kan vælge et hav af forskellige sociale medier at annoncere på – Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest og Snapchat. Mulighederne er mange. Find det medie, som passer allerbedst til dit produkt og forretning.

Google Ads
GoogleAds er en effektiv og nem måde at nå ud til relevante kunder på. Hvis du ikke har stor erfaring på dette område, så kan det anbefales at hive fat i et online webbureau, som kan være behjælpelig fra A til Z i denne proces.

Med Google Ads kan du nå både brede og snævre målgrupper. Den oplagte måde hvorpå du kan skabe et større salg, der kan bidrage positivt til virksomhedens vækst.

Find de rette kompetencer

Uanset hvilken type virksomhed du er, hvad end det er en handels- eller serviceorienteret virksomhed, så er det kritisk at finde de rette medarbejdere, som besidder netop de kompetencer, som du har brug for. Mange forestiller sig, at de blot skal gennemse adskillige ansøgere for derefter at udvælge den mest lovende kandidat. Men, dette er kun én del af processen. Man skal ikke glemme, at der med alt sandsynlighed vil være en fase efter ansættelsen, hvor den nye kandidat vil have brug for intens optræning. Denne optræning skal ikke undervurderes, for det er netop her at virksomheden har mulighed for at skabe de specifikke kompetencer, som I kan se, at markedet efterspørger. Derudover skal den nye kandidat også passe ind i virksomhedskulturen og dette er et helt separat projekt, som uden tvivl er lettere sagt end gjort – husk derfor allerede at tænke over dette element i den indledende ansættelsesfase.